شرکت وینکهاوس در سال ۱۸۵۴ در آلمان تاسیس شد. موسس این مجموعه آگوست وینکهاوس بود. این کارخانه با تولید قفل و لولاهای معمولی برای درهای چوبی و نیز قفل های دوچرخه و موتور و… کار خود را آغاز کرد و در ادامه محصولات دیگری به بازار ارائه داد که در عین سادگی برای بسیاری از مردم جهان به خصوص ما ایرانی ها بسیار خاطره انگیز و نوستالژیک است. از آن جمله می توان به نوعی زنگ دوچرخه که زمانی آنها را روی دوچرخه های ۲۸ قدیمی میدیدیم و همچنین قفل های وینکهاوس که نقش فیل روی آنها حک شده بود اشاره کرد. این محصولات وینکهاوس شهرت و محبوبیتی خاصی در سراسر جهان به دست آوردند.
در یکی از روزهای بهاری دی ماه ۱۳۹۶ فرصتی به دست داد تا به همراه مدیریت پنجره ایرانیان بازدیدی داشته باشیم از نماینده وینکهاوس در ایران یعنی شرکت WBH ، وضمن بازدید از انبار وسیع و لبریز این مجموعه گفتگویی انجام دهیم با مدیرعامل این شرکت، حمیدرضا سیدی فر و از چندوچون فعالیت های این مجموعه آگاه شویم. در ادامه گزارش این بازدید و گفتگو از نظر شما میگذرد:
شاید برای بسیاری از ما ایرانیان کارخانه ای با ۱۶۳ سال قدمت امری بسیار غریب و تا حدی محال به نظر بیابد. اما این واقعیتی است که در کشورهایی مانند آلمان فراوان به چشم میخورد. بدون تردید برای یافتن دلیل استمرار فعالیت چنین مجموعه هایی باید فرهنگ نهفته در پس ذهن بنیان گذاران و گردانندگان آنها را کاوید. شاید در نظر اول ثبات سیاسی و اجتماعی این کشورها و مهیا بودن بسترهای لازم برای امر تولید یا حمایت دولت ها از تولیدکنندگان مهمترین دلیل به نظر برسد؛ اما نباید فراموش کرد که برای مثال کشور آلمان از سال ۱۸۵۴ تا کنون چه فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته است، از جمله دو جنگ جهانی که کانون هر دو نیز همین کشور بود و سبب شد تمامی زیرساخت های این کشور نابود شود یا به عبارتی این سرزمین با خاک یکسان شود. با این حال، شما امروز شاهد قدمتی ۱۶۳ سال برای مجموع های مانند وینکهاوس هستید.
بنابراین علت اصلی این نقطه قوت را باید در “فرهنگ” کنشگران آن خطه جستجو کرد، همان عاملی که شاید در کشور ما به یک نقطه ضعف برای حوزه تولید تبدیل شده است. شاید فرهنگ حاکم بر جامعه آلمانی و به طور اخص، تولیدکنندگان و صنعتگران آلمانی را بتوان در یک عبارت خلاصه کرد: داشتن اهداف بزرگ و به خرج دادن پشتکار فراوان برای تحقق این اهداف. بدون اینکه در نظر بگیرند آیا منافع حاصل از این فعالیت ها نصیب خودشان میشود یا فرزندانشان یا فرزندان فرزندانشان. از همین روست که شرکتی مانند وینکهاوس میتواند آنقدر به حیات خود ادامه دهد که مدیریت پنج نسل را به خود ببیند و هر روز نیرومندتر از دیروز به کار خود ادامه دهد.
اما راز ماندگاری در حوزه تولید تنها و تنها یک چیز است: کیفیت. مسلما بدون توجه به کیفیت نه اهداف بزرگ به کار می آیند و نه پشتکار و نوآوری. کیفیت یک محصول است که همچون نشانی در ذهن مشتری نقش میبندد و همانگونه که نسل های متعدد مدیران مجموعه ای را مدیریت میکنند، نسل های متعدد مصرف کنندگان نیز بدان محصول دل میبندند و در واقع برند چنین محصولی به بخشی از ناخودآگاه مردم تبدیل میشود.
خلاص های از داستان این ۱۶۳ سال
وینکهاوس در شهر Westphalia پا به عرصه وجود گذاشت و با تولید قفل و لولاهای معمولی برای درهای چوبی و نیز قفل های دوچرخه و موتور و… کار خود را آغاز کرد.
این مجموعه در این سالها توسط خانواده وینکهاوس اداره شده است. پس از آگوست وینکهاوس به ترتیب ردلف، آگوست، اریک، ولفگانگ، هانس و صوفیا مدیریت این مجموعه را به عهده داشته اند؛ و در حال حاضر تیلمان وینکهاوس به عنوان هفتمین مدیر از نسل پنجم خانواده وینکهاوس، بر این مجموعه عظیم مدیریت میکند.
طبق مستندات موجود وینکهاوس در سال ۱۹۵۴ در نمایشگاه شهر Cologne از نخستین یراق دوحالته پنجره در دنیا رونمایی کرد. از این رو وینکهاوس را می توان مبدع و اولین تولیدکننده این سیستم به شمار آورد.
از سال ۱۹۵۶ وینکهاوس وارد سرمایه گذاری در زمینه ساخت توپی یا سیلندر قفل در با برند Tok شد که این سیلندر قابلیت اجرای سیستمهای General Master keys ، Central locking systems را امکانپذیر ساخت. کیفیت این قفل ها به حدی ارتقا یافته است که جالب است بدانید در حال حاضر مسابقه ای وجود دارد که در آن افراد حرف های، برای باز کردن سیلندر قفل های وینکهاوس، باهم رقابت میکنند.
پس از آن، وینکهاوس سرمایه گذاری سنگینی در خصوص سیستم الکترونیکی درها انجام داد و از سال ۱۹۸۵ وارد ساخت کلیدهای Microchip شد که متاسفانه هنوز در کشور ما این فناوری وجود ندارد. وینکهاوس در سال ۱۹۸۷ اکسس کنترل یا سیستم های امنیتی قفل و کلید در را تولید و در نمایشگاه همان سال به بازار عرضه کرد. این سیستم امروزه از پیشرفت فوق العادهای برخوردار بوده و به عنوان مهمترین و اصلی ترین بخش در تبلیغات و نمایش های تجاری بازرگانی وینکهاوس قرار گرفته است. از جمله پروژه هایی که در آنها از این سیستم استفاده شده، می توان به دفتر صدر اعظم آلمان، فرودگاه دوسلدرف، فرودگاه مونیخ و فرودگاه شارل دوگل اشاره کرد.
مدیران وینکهاوس در طول تمام این سال ها هیچگاه از نوآوری غافل نبودند و همواره محصولات و فناوری هایی را برای نخستین بار به جهانیان عرضه کرده اند. به طور کلی وینکهاوس حدود ۷۰۰ اختراع ثبت شده دارد و بالای ۲۰۰ هزار ساعت کار در بخش پژوهشی برای طراحی های جدید وقت صرف می شود. مجموعه این عوامل و طرحهای پیش رو و مدرنی که وینکهاوس به بازار دنیا عرضه کرده است نشاندهنده سطح بسیار بالای محصولات این شرکت و برتری آنها نسبت به رقبای دیگر است.
امروز این مجموعه نام آور در نقطه ای ایستاده است که به شهادت آمار بخش اقتصادی سایت اتحادیه اروپا، جزو سه برند آلمانی است که ۷۰ درصد بازار یراق آلات اروپا را در دست دارند.
وینکهاوس در ایران
برند وینکهاوس به عنوان یک برند ۱۰۰ درصد آلمانی، نخستین تامین کننده یراق آلات یو.پی.وی.سی در بازار ایران به شمار می آید. ورود رسمی یراق آلات یو.پی .وی.سی وینکهاوس به ایران به سال ۲۰۰۱ باز می گردد و در سال ۲۰۰۳ نخستین انبار بزرگ این مجموعه در ایران آغاز به کار کرد. البته دفتر ایران در ابتدا زیرمجموعه دفتر ترکیه وینکهاوس بود که از سال ۲۰۱۴ تابه حال به صورت مستقل و در ارتباط مستقیم با دفتر آلمان فعالیت خود را ادامه میدهد. در حال حاضر شرکت (WBH (Winkhaus Beschlage Handler که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شده است به عنوان نماینده انحصاری فروش محصولات وینکهاوس در ایران فعالیت میکند.
امروز WBH انبار وسیعی در اختیار دارد که بیش از ۹۰ درصد محصولات موجود در آن تولیدات وینکهاوس است. هم اکنون میزان قابل توجهی یراق آلات وینکهاوس در انبار موجود است که می تواند پاسخگوی سهم مناسبی از بازار آلمانی صنعت درب و پنجره کشور باشد و این مجموعه مرتبا در حال به روزرسانی است. از جمله سیستم های نوینی که WBH در اختیار مشتریان خود قرار میدهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
(ActivPilot Concept (Tilt and Turn
(EasyPilot (Turn Only
(ActivPilot Comfort PADAK (Tilt and Turn and Parallel
(DuoPort S (Sliding Only
(DuoPort SK (Tilt and Slide
(DuoPort PAS (Parallel and Slide
همچنین WBH جدیدترین و به روزترین سیستم وینکهاوس را با نام اکتیو پایلوت هم زمان با اروپا به بازار ایران ارائه کرده است.
محصولات وینکهاوس: صددرصد آلمانی
تفاوت عمده وینکهاوس با سایر محصولات مشابه و نیز سیاست مدیران وینکهاوس این است که تمامی محصولاتی که به بازار عرضه می شود حتما در کارخانه های وینکهاوس تولید شده باشد. در وینکهاوس چیزی به نام محصول تحت لیسانس که در کارخانه های کشورهای دیگر تولید شده باشد وجود ندارد. وینکهاوس سه کارخانه دارد که در شهرهای مونستر، ماینینگن و تلگته آلمان مستقر و فعال هستند و تمامی محصولات وینکهاوس در این سه کارخانه تولید و به بازار سراسر دنیا عرضه میشود.
یکی از محاسن شرکت وینکهاوس این است که بازشوهای طراحی شده در این مجموعه تنوع بیشتری دارد. سیستم ERGO که برای افراد کم توان و معلول طراحی شده ازجمله این سیستمهاست. در سیستم PADM نیز محصولات بسیار تازه ای طراحی و عرضه شده است که تاکنون در بازار وجود نداشت. این سیستم سبب می شود که پنجره با تغییر دمای محیط به صورت خودکار باز و بسته شود.
وینکهاوس به دنبال این است که مصرف کننده نهایی با راحتی بیشتر و صرف انرژی کمتر پنجره ها را باز و بسته کند. در سیستم جدیدی که به نام اکتیو پایلوت به بازار عرضه شده است قطعات به صورت مدولار طراحی شده اند. این کار برای تولیدکننده پنجره بسیار به صرفه است و هزینه های انبارداری را به شدت کاهش میدهد، زیرا تعداد قطعات را کمتر کرده ولی میزان ضریب امنیتی را بالابرده است. در مبحث امنیتی استاندارد پایه ما WK2-RC2 است که استاندارد امنیتی اروپا و آلمان است و به صورت پیش فرض در طراحی محصولات وینکهاوس رعایت می شود. در حال حاضر محصولات وینکهاوس از لحاظ امنیتی بالاترین گواهی های استاندارد جهانی را دارد و محصولاتش بر پایه QM328 و تست سال ۱۵ – ۲۰۱۴ از مجموعه معظم IFT تاییدیه گرفته اند.
امروزه تولیدکنندگان دنیا به سمت پنجره های بزرگ و سنگین رفته اند. بدین سبب، شرکت وینکهاوس در سیستم دوحالته یراقی را برای پنجره هایی که وزنشان بالاتر از ۱۵۰ کیلوگرم است طراحی کرده است به نام Giant ، که این یراق تا وزن ۲۰۰ کیلوگرم را هم تحمل می کند. این یراق نیز به ایران آورده شده و تولیدکنندگان در بخش یو.پی.وی.سی و آلومینیوم از آن استفاده میکنند.
به دلیل این که بخش بزرگی از بازار به سمت در و پنجره های آلومینیومی رفته است شرکت وینکهاوس در نمایشگاه نورنبرگ سال ۲۰۱۶ محصولی به نام آلوپایلوت در بخش آلومینیوم رونمایی کرد.
البته برخی از تولید کنندگان یراق آلات اروپایی با مشاهده ظرفیتی که در بخش آلومینیوم به وجود آمده به سرعت دست به کار شده و با سفارش به شرکت های دیگر محصولات آلومینیومی را با برند خودشان به بازار عرضه کردند. وینکهاوس اما نظر دیگری دارد به این صورت که ابتدا باید مطالعات اولیه روی یک محصول جدید در بخش تحقیق و توسعه مجموعه انجام شود و پس از طراحی و تولید اولیه، آن محصول در بازار محدودی به صورت آزمایشی عرضه شده تا مشکلات و ایرادهای کار گرفته شود و پس از طی همه این مراحل و اصلاح کلی، تولید انبوه آن محصول آغاز شود. نیاز لحظه ای بازار در سیاست های کلی شرکت وینکهاوس تاثیری ندارد و تولید همه محصولات باید این فرایند را به صورت کامل طی کرده تا محصولی در حد و اندازه نام وینکهاوس به بازار عرضه شود.
در حال حاضر انبار WBH به عنوان نماینده شرکت وینکهاوس در ایران به تولیدکنندگان درب و پنجره های آلومینیومی هم خدمات ارائه می دهد البته تولیدکنندگانی که با آلومینیومهایی که شیار یو.پی.وی.سی دارند.
آینده بازار
اما نگاه WBH و وینکهاوس به آینده بازار در و پنجره چیست؟ از نقطه نظر این دو مجموعه بازار نسبت به سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در بخش یو.پی.وی.سی بسیار ضعیف شده و به تعبیری این صنعت به پیری زودرس رسیده است. بااین حال باور مدیر عامل WBH آن است که هیچ محصولی مانند یو.پی.وی.سی به ویژه در بخش مسکونی برای بازار ایران مناسب نیست.
هرچند در حال حاضر سرمایه گذاران در بلاتکلیفی شدیدی به سر میبرند، ولی توجه به بحث کیفیت در محصولات یو.پی.وی.سی نسبت به سالهای قبل بسیار بیشتر شده است. در این وضعیت کار زیادی از دست سرمایه گذار برنمی آید و سیاست های کلان باید در این زمینه تغییر کنند تا شرایط مطلوب حاصل شود.
حمیدرضا سیدی فر در این خصوص عقیده دارد: «نمیتوانیم از یک سو تاکید کنیم که باید محصول باکیفیت به بازار عرضه شود و از سوی دیگر تعرفه محصول باکیفیت را بالا ببریم؛ بلکه باید یک موازنه در این زمینه به وجود آید. زمانی که کارخانه های تولید یو.پی.وی.سی در ایران فعالیت خودشان را آغاز کردند چون محصولات آلمانی در بازار وجود داشت یک رقابت کیفی در این میان به وجود آمد که باعث شد قدم اولیه این صنعت در کشور محکمتر برداشته شود. اگر می خواهیم آینده این صنعت روشن باشد و همه از این صنعت استفاده لازم را ببرند باید به سمت کیفی سازی برویم. راهکار این موضوع این است که سیاستهای کلان و نگاه تولیدکننده تغییر کند، باید اجازه دهیم محصولات باکیفیت به بازار عرضه شود و رقابت سالمی برای تولید محصول باکیفیت تر به وجود آید. اگر مانند صنعت خودرو با این صنعت برخورد شود و یک بازار بسته و انقباضی به وجود آید ضمن این که صنعت کشور و تولیدکننده هیچ سودی نمیبرند در نهایت ضربه اصلی به مصرف کننده نهایی و صنعت ساختمان وارد میشود».
وینکهاوس در خدمت تولیدکنندگان باکیفیت
در ادامه و براساس سیاست های کلان وینکهاوس، شرکت WBH نیز بر آن بوده است که همواره به تولیدکنندگان محصولات باکیفیت خدمات ویژه ای ارائه دهد. اما این مهم همیشه با موانع و مشکلاتی روبه رو بوده است. سیدی فر در این خصوص اظهار داشت: «در زمینه کمک به کارگاه های تولیدکننده، چون نگاه ما به کار جمعی است، سعی کردیم از طریق انجمن تولیدکنندگان در و پنجره این موضوع را طرح کنیم و در نشست هایی که با اعضاء هیات مدیره این انجمن داشتیم نقطه نظرات و پیشنهادهای خودمان را عرضه کردیم. ما تلاش کردیم از طریق انجمن به کارگاه هایی که نگاه کیفی دارند و تمایل دارند از محصولات باکیفیت استفاده کنند محصولات خودمان را عرضه کنیم. واقعیت این است که به دلیل مشکلاتی که در بازار هست و عدم ثباتی که در بحث پرداخت ها و تسویه حساب ها وجود دارد چاره ای نداریم جز اینکه از برخی فیلترها استفاده کنیم. برای نمونه تلاش داریم تا به کمک انجمن با شرکت هایی که مورد اطمینان هستند مراوده و تعامل کاری بیشتری داشته باشیم».
اما WBH در زمینه آموزش و ارائه خدمات جانبی نیز قدم های موثری برداشته است. این مجموعه در گذشته کلاس های آموزشی را به صورت عمومی و همایشی برگزار می کرد اما بازخورد و نتیجه مناسبی از آنها حاصل نشده بود. از این جهت مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که به صورت موردی و برحسب نیاز، مباحث آموزشی را به شرکت های خاص ارائه دهند. در این زمینه شرکت های متقاضی به صورت مجزا می توانند با ارائه درخواست از خدمات آموزشی WBH که در چندین بخش ارائه میشود استفاده کنند.
این خدمات آموزشی در چهار بخش ازجمله آموزش مدیران، آموزش بازرگانی، آموزش انبار و آموزش مونتاژ انجام می شود. در بخش آموزش مدیران، به مدیران شرکت ها تمامی آن چیزی که لازم است در خصوص محصولات وینکهاوس بدانند ارائه می شود تا با شناخت کافی نسبت به خرید محصولات اقدام کنند. آموزش بازرگانی به مباحث شناخت شرح، کد و سفارش گذاری می پردازد و آموزش انبار به موضوعات انبارداری و نگهداری محصول و همچنین ثبت سفارش به بازرگانی و… می پردازد. در بخش مونتاژ نیز مباحثی که به تولیدکننده کمک میکند تا یراق آلات وینکهاوس را به نحو مطلوب تر و به صورت استاندارد به کار ببرد آموزش داده میشود.
در شش ماه گذشته به ۷ شرکت مختلف خدمات آموزشی ارائه شده است. آموزش مدیران، بازرگانی و انبار که به صورت تئوریک است در مجموعه WBH وینکهاوس انجام میشود و آموزش مونتاژ در محل کارگاه همان شرکت ها صورت می گیرد. در سالهای گذشته تعداد زیادی از پرسنل شرکت های همکار به آلمان اعزام شده و در آنجا به فراگیری آموزشهای لازم می پرداختند که به دلیل برخی ملاحظات، این سفرهای آموزشی لغو و تصمیم بر این شده که فعلا آموزش ها به این صورت در داخل کشور انجام شود.
البته در این خصوص WBH برنامه های مفیدی را در دست اقدام دارد که به زودی اعلام خواهد شد. منتظر خبرهای جدید از مجموعه WBH در ایران باشید!!
دانلود PDF مصاحبه: